Stickad halsduk… 

Nu är jag äntligen klar med min gråa evighetshalsduk!;)

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge… 



Jag har stickat den i Lana Cotton 212 från Hjertegarn, bomull och merinoull blandat. Jag har sagt det förr, så himla mjukt och skönt, det tål att upprepas!:) 




Mössan till är stickad med dubbelt garn, Lana Cotton 212 och Kid Silk. Jag ska sticka mig en tunnare mössa i samma färg som halsduken, så jag har ett tunnare alternativ när det krävs mössa, vilket det gör för mig minst april ut!;) 

 


Här kommer mönstret om någon vill ha!

Halsduk  

Lana Cotton 212, 3 nystan. 

St nr 3,5. 

Lägg upp 60 m. 

Sticka 1 varv rm, sticka sedan så här:

Varv 1 : sticka 5 rm, 5 am hela varvet ut. 

Varv 2: sticka 5 am, 5 rm hela varvet ut. 

Upprepa detta i 10 varv. 

Sticka sedan 2 varv slätstickning. 

Sticka sedan varv 2 och därefter varv 1 i 10 varv. 

Sticka sedan 2 varv slätstickning. 

Upprepa dessa varv under hela arbetet, detta mönster kallas för instucken resår. 

Sticka tills garnet tar slut el önskad längd. Avsluta med ett avigt varv och avmaska sedan på nästa varv. 


7 comments on “Stickad halsduk… 

  1. Laila skriver:

    Halsduken må ha känts som ett evighetsgöra men den blev riktigt snygg – väl värd jobbet ☺

  2. Laila skriver:

    Blåser rätt bra här också. Tror inte att termometerns nästan tio plusgrader stämmer riktigt med känslan ute..

Kommentera

