Att tvätta el inte tvätta…

Goddagens!

Jag fick en fråga på Instagram angående det här med att tvätta sina alster som är gjorda i ull i tvättmaskinen.

Vår tvättmaskin är så pass ny så ullprogrammet funkar att tvätta i.
Jag tycker att plagget får en finare yta och att maskorna slätas ut och byggs ihop på ett snyggt sätt.

Här ser man vilken skillnad det blir…

image

Ett av garnerna i denna poncho är tvättbar i maskin och det andra inte. Men det funkar att tvätta båda i ullprogrammet 30 grader.

Det som är viktigt är att alltid följa tvättrådet på garnet du använder om du är osäker och inte håller på som jag, testar hit och dit. Tex, tvättar du ett garn för hand fast det är maskintvätt kan färgen släppa och missfärga plagget istället, det är svårt att få till exakt rätt temperatur.

Det finns många faktorer som spelar in, vattnets hårdhet, hur maskinen centrifugerar, vilket tvättmedel osv.

En hel vetenskap…phu, det blir lite svettigt ibland!;)

Jag brukar faktiskt, hör och häpna göra en liten provlapp och tvätta den innan jag vet om det funkar.

Hur gör ni?

6 comments on “Att tvätta el inte tvätta…

  1. Laila skriver:

    Jag tvättar det mesta för hand, ull/silke tvättar jag i schampo och har i bland lite balsam i när jag sedan sköljer. Däremot tvättar jag mina vävda sjalar och dyl i maskin eftersom jag räknar med att de som köpt dem kommer att tvätta dem på det viset. Bra att veta innan att de verkligen håller formen då…

Kommentera

