Tröstshopping…

Goddagens!

I måndags var jag till sjukgymnasten,  passade då på att be henne titta på min hand.

Hon gjorde en grundlig undersökning,  även flera tester på Karpaltunnelsyndrom, vilken hon inte trodde att det kunde vara.

Hon trodde mer på att det var en överansträngning pga en bindvävssjukdom som jag har, EDS,
Ehlers Danlos Syndrom.

EDS är en riktig skitsjukdom som påverkar kroppen på flera sätt, i mitt fall bla överrörlighet, smärta, ostabilitet i leder.

När jag fick diagnosen för ca 8 år sedan blev den svar på många funderingar och frågor över varför jag mådde som jag gjorde och hur jag hade reagerat på olika saker under en lång tid. Vilket gjorde att jag då ihop med min dåvarande sjukgymnast kunde anpassa träning mm efter helt andra utgångslägen och sakta men säkert började må lite bättre i kroppen.

Nu har den varit undanstoppad, ”bortglömd”, ”finns inte” under flera år fram tills i måndags, vilket blev som ett bryskt uppvaknande, pang bom, ”tjohoo, här är jag”!:(

Så nu är det vila från allt vad handarbete heter, handledsstöd och lite träning för handen som gäller. Tror ni jag är tjurig nu???

Är det inte det ena så är det det andra…och detta påverkar ju mig så mycket, kan ju inte pyssla med det som jag gillar allra mest!
Jag går runt i en bubbla, deppar, ifrågasätter och mår som sagt vad inget vidare.
Är så rädd att sjukdomen ska börja påverka min kropp mer och mer, samtidigt som jag försöker intala mig själv att det blir bättre, måste tänka positivt, ”mota olle i grind”.

Och jag måste ju ha något att sysselsätta mig med, blir ännu knäppare än vanligt av att inte ha något att göra!;)

Fick tips häromdagen att köpa mig en sån här…

image

En målarbok för vuxna, trodde väl aldrig att det skulle inträffa, så vi får se var detta slutar, antingen blir det helt fel eller annars blir det en fullträff!

Spännande fortsättning följer…

5 comments on “Tröstshopping…

  1. Tomtan skriver:

    Lider med dig! Men du måste ta hand om dig! Det är det viktigaste. Handarbeta hinner du sen. KRAM ❤ ❤ ❤

  2. Laila skriver:

    Jag har ”Den hemliga trädgården” och den ihop med färgpennor modell blyertspennor har räddat mig mer än en gång från att deppa ihop. Jag är också överrörlig (har fått diagnosen fibro men läkaren har inte uteslutit EDS) och har fått tipset att använda mina handledsskydd när jag gör saker som lätt böjer/överbelastar handleden. Jag har dem när jag cyklar, dammsuger, hänger tvätt och annat som är ”tungt”. Dessutom försöker jag tänka på att inte sticka/virka för envetet. Det går väl sådär 😉 Jag hoppas du snart känner förbättring. Kram 😍

  3. Laila skriver:

    Jag har flera gånger frågat mamma om inte en reklamation hade varit lämplig men hon tyckte inte det 😉

Kommentera

