Glutenfritt och Fodmap…

Nu är det drygt ett år sedan jag började äta efter Fodmap, en diet som ska vara bra för oss med IBS.

image

Det är Sofia, ovan, som har introducerat denna diet i Sverige.
Hennes hemsida heter Ibsfri.se.

Första gången jag fick denna diagnos var någon gång på 80-talet, fast då sa man Irriterad tjocktarm istället.

Jag har haft bättre perioder och sämre perioder under årens gång, oftast kommer det i skov.
Dyker upp bla vid stress, oro och sånt som påverkar utifrån, men i mitt fall oftast efter en sån period, när allt börjar bli lugnare, då är det dags.

Jag har sökt med ljus och lykta, provat olika behandlingar, tagit till konstens alla regler för att få lindring och inget har hjälpt.

Att jag hittade denna diet kan jag tacka goa J för, det var hon som introducerade detta för mig.
Jag fick remiss till en dietist här i Örebro och på den vägen är det…

Det har varit svårt, förbaskat jobbigt ibland, men jag har kämpat på och helvetet har blivit till ett himmelrike!❤

Jag kommer aldrig gå tillbaka till att äta som vanligt, ibland kan man göra undantag, men jag följer dieten strikt och det är värt allt pusslande mm!

Den här boken köpte jag alldeles i början…

image

I julklapp fick jag dessa två böcker, glutenfritt är ett måste enl dieten…

image

Och denna tidning köpte jag häromdagen, fylld med både mat, fikabröd och matbröd…

image

Jag bakar det mesta brödet till mig själv och använder mig av glutenfria recept och byter ut det jag inte får äta enl dieten.

När jag blev medveten om detta med glutenfritt sökte jag en hel del på nätet och hittade intressanta fakta, bla att det är väldigt vanligt för diabetiker att man är glutenintolerant, dessa två sjukdomar, båda autoimmuna, hör ihop.
Inte konstigt att min mage har varit som den har varit…:(

I dag bakade jag efter ett recept i tidningen…

image

Det både smakade och såg gott, så nu är det bara att se hur brödet blir efter frysen!

4 comments on “Glutenfritt och Fodmap…

  1. Tomtan skriver:

    Låter intressant. Jag började använda laktosfritt och efter två veckor var jag som vanligt igen. Köper dock fortfarande laktosfri mjölk bara för att det är så lång hållbarhet på den.

  2. Laila skriver:

    Har också provat gluten och laktosfritt – många säger att det är bra att låta bli när man har fibro. Jag tycke det laktosfria var bedrövligt med mysko bismak. Smaken är olika. Inte fick jag mindre ont heller. Glutenfritt verkade dock ha viss betydelse. Inte på värken men även jag har IBS mage. Eftersom jag är i många sammanhang där glutenfritt kan vara svårt så kör jag både och även hemma. Gör man ett längre gluten uppehåll och sedan börjar igen så lär man tydligen få problem och det vågar jag inte chansa på.

    • mallasalster skriver:

      Ok, intressant, det där med uppehållet!
      Fibro hör väl till samma autoimmuna sjukdomar som diabetes och glutenintolerans, så det hänger säkert ihop, sen tror jag att man reagerar olika.
      För mig blev det ju en sån stor förändring så gluten får vara för min del, förutom på Friterad fläskfile och Chicken nuggets, för så sällan som jag äter det, kan jag bara inte låta bli!;)

Kommentera

